Adevarul despre momentul nasterii Lui Iisus Hristos


În acest articol vom prezenta și vom demonstra momentul aproximativ al nașterii lui Iisus Hristos (Yeshua HaMashiach) pe baza Scripturilor. Pentru a înțelege în detaliu vom descrie contextul religios și socio-politic din vremea aceea. Vom începe cu descrierea momentului aproximativ al nașterii lui Yochanan ha’matbil (Ioan botezătorul), cel despre care Yeshua va spune mai târziu că “ între cei născuţi din femei, nu s-a ridicat nici unul mai mare decât el.” Tatăl lui Yochanan (Ioan) era un kohen pe nume Z’charyahu (Zaharia), din familia cohenului Aviyah.

1 Divrey 24.10. “… al şaptelea pentru Hakotz, al optulea pentru Aviyah…” Rândul lui Z’charyahu era între 20 – 26 Iyar la slujire. Soția lui se numea Elisheva (Elisabeta) și era din seminția lui Aharon (Aaron). Conform împărțirii din Tanach, Z’charyahu (Zaharia) trebuia să slujească la Templu a opta săptămână după 1 Nisan, adică ultima săptămână din Iyar, ce corespunde cu mijlocul lunii mai în calendarul neevreiesc. El a slujit la Templu 7 zile, conform rânduielii și și-a terminat slujirea în ultima zi din luna Iyar, luna imediat următoare fiind Sivan.

Luk.1. 5,8,23,24. “În zilele lui Hordos, melech Y’hudah, era un kohen pe nume Z’charyahu, din ceata preoţească a lui Aviyah. Soţia lui era dintre urmaşii lui Aharon şi se numea Elisheva.” “Într-o zi, în timp ce Z’charyahu era de serviciu, pentru că venise rândul cetei lui să slujească înaintea lui Elohim, a ieşit la alegere, după obiceiul preoţiei, să intre în Templul Lui Adonay ca să tămâieze.” “Când i s-au terminat zilele de slujire, s-a dus acasă. După un timp, Elisheva, soţia lui, a rămas însărcinată. Ea s-a ţinut ascunsă timp de cinci luni, zicând: „Iată ce mi-a făcut Adonay atunci când a privit spre mine, înlăturându-mi dispreţul pe care l-am îndurat între oameni!””

Conform calendarului evreiesc, în prima zi a fiecărei luni este Rosh Chodesh (Luna nouă), sărbătoare în care nu era voie să se călătorească și nu erau îngăduite nici relațiile maritale. La fel și de Shavuot care urma să aibe loc pâna în mijlocul lunii Sivan. Aici se mai adaugă faptul că în perioada menstruală de asemenea, sunt interzise relațiile sexuale. Iar Scriptura ne spune că, concepția lui Yochanan ha’matbil (Ioan botezătorul) avut loc după “o vreme”. Care în contextul Scripturii înseamnă săptămâni/luni și nu zile.

Luk.1:23.24. ”…Când i s-au terminat zilele de slujire, s-a dus acasă. După un timp, Elisheva, soţia lui, a rămas însărcinată.” Așa că, cu mare probabilitate, concepția lui Yochanan a avut loc în a doua parte a lunii Sivan sau la sfârșitul acesteia.

Referitor la contextul socio-politic din vremea aceea, știm din HaB’sorot (Evanghelii) că Israelul din vremea aceea era sub ocupație romana. Tot din text reiese că Yosef și Miryam în loc să meargă la Yerushalayim (Ierusalim) pentru sărbătoare, ei s-au îndreptat din cauza recensământului poruncit de Cezar Augustus, spre Beyt-Lechem, localitatea regelui David, strămoșul lui Yosef si Miryam, părintii lui Yeshua HaMashiach.

”În zilele acelea, a ieşit un decret de la Cezar Augustus să se înscrie toată lumea. Acest recensământ s-a făcut pentru prima oară în timp ce în Siria era guvernator Quirinius. Toţi se duceau să se înscrie, fiecare în localitatea lui. Yosef a plecat şi el din Galil, din localitatea Natzeret, înspreYehudah, în localitatea lui David, numită Beyt-Lechem, pentru că era din casa şi spiţa lui David, ca să se înscrie împreună cu Miryam, logodnica lui, care era însărcinată. În timp ce se aflau acolo, s-a împlinit vremea ca ea să nască.”

Scriptura ne spune că un malach Adonay (înger al Lui Adonay) a anunțat concepția lui Yeshua când Elisheva era în a șasea lună de sarcină. Luk.1. 26,36. “În luna a şasea, îngerul Gavri’el a fost trimis de Elohim într-o localitate din Galil, numită Natzeret,” “Iată că Elisheva, ruda ta, a conceput şi ea un fiu, la bătrâneţe; şi ea, care era numită stearpă, este acum în luna a şasea!” Asta înseamnă că, concepția lui Yeshua avut loc în preajma sărbatorii Chanukah, adică pe la sfârșitul lunii decembrie.

Deci atenție!, Yeshua nu s-a născut la sfârșitul lui decembrie, ci atunci a avut loc concepția Lui. Faptul că a fost conceput la sfârșitul lui decembrie și că sigur că a avut parte de o sarcină sănătoasă din punct de vedere fizic și anatomic, aceste lucruri plasează nașterea Lui pe perioada sărbătorii Sukot care are loc la nouă luni după Chanukah, adică în Luna Tishri, care coincide cu perioada sfârșitul lui septembrie începutul lui octombrie.

O altă posibilă dovadă care plaseaza nașterea lui Yeshua pe perioada Sărbătorii Sukot este faptul că, foarte probabil, familia lui Yeshua, Yosef si Miriyam, au fost găzduiți nu într-un grajd, ci într-o suka (colibă) care a fost amenajată în așa fel ca familiile evreilor să poată locui în ea șapte zile. Indiciul ni-l dă cuvântul folosit în textul grecesc al Noului Legământ, Φάτνη – fatne, de la πατέομαι – pateomai, adică a mânca.

Adică un “vas” din care se mănâncă, sau în care se ține mâncare. Pentru că evreii se mutau cu totul în aceste corturi și iși duceau cu ei și proviziile de mâncare pentru toată perioada sărbătorii. Luk.2.12. “Iată care va fi semnul pentru voi: veţi găsi un Copil nou-născut, înfăşat şi culcat într-o iesle.”” Ca atare, aveau acolo o “ladiță” în care se depozita mâncarea. Acest lucru coincide și cu faptul că Yeshua își identifica trupul cu pâinea dată din ceruri prin care lumea să primească viață veșnică.

Așa că trupul Său dupa naștere a fost așezat într-un loc destinat pentru hrana oamenilor și nu ceva în care se ținea hrana pentru animale cum ar fi o iesle. În originalul aramaic al Noului Legământ apare cuvântul “orya” care tot iesle sau staul se traduce, însă nu se cunoaște cu certitudine sensul original al cuvântului. De aici rezultă că lingviștii din ziua de astăzi nu cunosc sensul original al acestui cuvânt dar toți sunt de acord că înseamnă un vas sau o lădiță în care se punea mâncarea.

Legat de sărbătorirea, celebrarea nașterii lui Yeshua HaMashiach nu există în tot Noul Legământ nici un caz cum că sh’lichimii (apostolii) sau ceilalți credincioși l-ar fi sărbătorit/celebrat pe Yeshua într-un fel sau altul, nu există nici un îndemn și nici o poruncă referitoare la acest lucru.

Un alt lucru interesant este descrierea participării lui Yeshua HaMashiach la Sărbătoarea de Chanukah (Sărbătoarea Înoirii Templului, Yochanan (Ioan) 10:22) la care El face referire la divinitatea Lui și afirmă despre El Însuși că este Fiul lui Elohim care a venit în lume.

Yoch.10.35;36. “Dacă pe aceia la care a venit Cuvantul Lui Elohim, El i-a numit „elohim”, şi Scriptura nu poate fi anulată, puteţi spune voi despre Cel pe Care Tatăl L-a sfinţit şi L-a trimis în lume că rosteşte blasfemii, pentru că am zis: „Sunt Ben HaElohim!”?!”

Concluzie:

1. Iisus Hristos (Yeshua HaMashiach) NU s-a născut în decembrie și nu este scriptural să I se închine o sărbătoare de ziua nașterii Lui.

2. Faptul că nu se cunoaște ziua exactă confirmă cele de mai sus la care se adaugă faptul că, în cazul acesta, nici de sărbătoarea Sukot NU este scriptural să i se celebreze ziua nașterii.

Deci, cel mai important lucru pentru toți oamenii nu este a celebra vreun eveniment sau altul din viața lui Yeshua, ci de a crede în mod personal și real în persoana Lui și de a asculta de El. Ca atare, veșnicia noastră nu constă în a-L celebra pe Yeshua într-un fel sau altul, ci a crede în El și a asculta de El.

Sursa foto si articol: Comunitatea Evreilor Mesianici din Romania – קהילת היהודים המשיחיים ברומניה

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.